03 december 2022

Villa Antinori IGT Toscana Rosso 2019

villa-antinori-toscana-rosso
Eigenlijk was ik in de supermarkt op zoek naar een Griekse wijn maar dan kom je al gauw uit op zoete Mavrodaphne, Xinomavro, Samos of een Retsina. Voor kwaliteit moet je toch echt wel naar de wijnspeciaalzaak. Maar ja, ik had geen tijd dus koos ik iets anders. Antinori komt met een beetje letters husselen en de toevoeging van de 's' uit op Santorini en dat was het dichtst dat ik kon komen bij Griekenland op dat moment. Gekkigheid natuurlijk maar het werd de Villa Antinori Rosso uit het Italiaanse Toscane. Een blend van de druivenrassen merlot, cabernet sauvignon, syrah, sangiovese en petit verdot. In totaal achttien maanden rijping in een mix van Franse, Amerikaanse en Hongaarse eikenhouten vaten, deels barriques, alcoholpercentage van dit oogstjaar 2019 kwam op 13,5%. Op het moment van schrijven is het koud in m'n kamertje dus ik zet de fles eventjes tegen de verwarmde radiator aan om de gewenste drinktemperatuur van zo'n achttien graden te halen. In het glas helder, diep magenta tot paars, intensiteit 3 uit 5. Volaromatisch en zeer fruitig in de neus, rijpe rode kersen, rode bessen, het hout niet waarneembaar, licht kruidig, specerijen, na walsen met het glas komt er zwart fruit bij, bramen, een hintje leer. Een fluweelzacht mondgevoel, klein zoetje, fraai gedoseerde zuren, speekselopwekkend, enorm sappig, licht op de tanden drogende tannines (2 uit 5), piepklein bittertje, uitstekende balans, fris, lange en warme afdronk. Vooral kersenfruit in de smaak, ook nog framboos, rode bes, rozenbottel, specerijen, leer, bramen. Deze wijn heeft van alles een beetje en van niks te weinig, de balans en doordrinkfactor springen mij het meest in het oog, nou ja, de slokdarm dan. Voor net geen zestien euro best prijzig voor een "supermarktwijn" maar het prijskaartje staat goed in verhouding tot het plezier dat je hieraan beleeft.