21 december 2022

Les Vignerons des Coteaux du Céou IGP Périgord Vin de Domme Périgord Noir 2018

coteaux-du-ceou-perigord-noir-vin-de-domme
Vin de Domme... van de domme hou ik me niet maar hier had ik echt nog niet eerder van gehoord. Even googelen leert me weer een hoop. In plaats van alles klakkeloos over te typen verwijs ik je graag naar deze pagina waar het complete verhaal is genoteerd. Ik beperk me tot het proeven van dit exemplaar. Gekocht op vakantie in de Sud-Ouest van Frankrijk in het dorpje Saint-Pompont, Dordogne. In de lokale buurtsuper stond een aantal wijnen van deze coöperatie. Ik besloot voor het duurste exemplaar te gaan, degene die rijping in Frans eikenhouten vaten mocht ondergaan, onbekend hoelang precies. Alcohol is 14,5%, een blend van de druivenrassen merlot 70% en cabernet franc 30%. Dieprood in het glas. Licht aromatisch, tikje boers, iets aards, vers rood fruit, rode bessen, rozenbottel, hintje vanille. In de mond beendroog, straffe en hoge zuren, tannines 3 uit 5, drogend op de tanden, iets rauw en groen, klein bittertje, middellange afdronk. Redelijk intense smaak, groene paprika, rode bessen, hintje hout, grafiet. Vin de garde staat er op het achteretiket en ik geloof ze nu nadat ik 'm heb geproefd. Oogstjaar 2018 van deze wijn is nog wat gesloten of moet ik zeggen: heeft zich weer gesloten. Vaak zijn wijnen uit een goed jaar heerlijk fruitig wanneer ze jong worden geopend, daarna komt er een gesloten periode om na enkele jaren lagering pas weer het volle potentieel te tonen. Voor mij te laat om het te gaan uitproberen, ik had er slechts één fles van gekocht.