30 december 2022

Laurent Perrachon et Fils AOC Beaujolais-Villages 'Terre de Loyse' 2020

laurent-perrachon-beaujolais-villages-terre-de-loyse
En dan zie je tot je schrik dat je opeens geen Beaujolais meer in je voorraad hebt liggen. De derde donderdag in november, Beaujolais Nouveau dag, sla ik al jaren over maar een Cru du Beaujolais wil ik standaard toch wel in m'n kelder hebben. Op m'n werk trokken we lootjes voor Sinterklaas en mocht ik deze fles Beaujolais-Villages ontvangen. Later in de maand, na de kerstlunch van het werk, liep ik nog even een wijnwinkel binnen en scoorde een Côte-de-Brouilly van m'n favoriete producent uit die regio: Château Thivin. De bespreking daarvan zal later volgen op Wijn-Blog. En toen had ik er weer twee. Vandaag trek ik de Beaujolais-Villages open. Het jaar is 2020, de kleur is dieprood, intensiteit 2 uit 5, helder in het glas. In de neus veel rood fruit, framboos, kersen, perendrups. In de mond zacht, droog, hoge zuren, iets op de tanden drogende tannines (1 uit 5), klein bittertje, enorm sappig, warm, lange afdronk. Eén en al fruit in de intense smaak, framboos, rode kers, aardbei, bloedsinaasappel, rode grapefruit. Ook wel weer eens lekker om een ongecompliceerde en pretentieloze wijn te drinken die puur op het fruit is gemaakt. Klokt makkelijk weg. Alcohol is 13%, geen hout, verkrijgbaar bij de Mitra. Met elke slok wordt hij lekkerder en dieper. Ik zet 'm bij m'n aanraders. Susan, bedankt!