24 december 2022

Marqués de la Concordia DO Cava 'MM' Selección Especial Semi-Seco 2016

marques-de-la-concordia-cava-semi-seco-seleccion-especial
Brut wordt het meest verkocht in Nederland, of het nou Champagne, Prosecco of Cava betreft. Toch daalde de voorraad van deze semi-seco opeens hard. Ik kon nog net de laatste twee flessen bemachtigen. Als non-vintage vind ik ze niet zo interessant maar laat het hier nou oogstjaar 2016 betreffen. Voor een "bubbelwijn" al redelijk belegen? Ik dacht het niet! Ik ben verrast door de frisheid, complexiteit en smaak. Het kleine zoetje is bovendien zeer aangenaam. Daar zijn overigens heel veel leuke gerechtjes bij te verzinnen. Het alcoholpercentage is slechts 11%, geen houtopvoeding, tweede gisting op fles zoals bij Champagne, druivenrassen macabeo, xarel·lo en parellada, een zeer gebruikelijk trio bij Cava. In het glas een prachtige goudgele kleur, fonkelend, helder, veel koolzuur en een fraaie en fijne mousse die lang aanhoudt. Fris in de neus, anijs, venkel, gisttonen, tropisch fruit, citrusfruit. Een aangenaam mondgevoel, zachte mousse, verfijnd zoetje, hoge zuren, klein bittertje, lange afdronk. Hoge smaakconcentratie en -intensiteit, citroen, anijs, grapefruit, ananas, mango. Dit klokt veel te makkelijk achterover, hele hoge doordrinkfactor dus. Ik denk meteen aan kreeft, mossels met whiskysaus, lekkere vette zalm maar ook te combineren met zoetigheden. Met dat laatste niet overdrijven echter, het zoetje in deze semi-seco is prachtig subtiel. Deze Cava was, en misschien weer, is te verkrijgen bij Brederode Wijnkopers te Vianen. Fijne Kerstavond!