26 december 2022

Misty Wind WO Southwest Africa Sauvignon Blanc Rosé 2021

misty-wind-sauvignon-blanc-rose
De druif pinot gris zit qua schilkleur een beetje tussen rood en wit in, licht roze is hij soms. Daar kun je dus best een roséwijn van maken. Er bestaat ook een sauvignon gris die een kleurmutatie van de sauvignon blanc is. Ik heb nu echter een rosé in m'n glas van de druif sauvignon blanc. Da's eigenlijk niet mogelijk. De schilkleur van de sauvignon blanc is toch echt "wit" (groen dus). Om er rosé mee of van te kunnen maken hebben ze gebruik gemaakt van de toevoeging van blauwe druiven, in dit geval merlot. Niet helemaal eerlijk dus om pontificaal Sauvignon Blanc Rosé op het etiket te zetten zonder verdere uitleg. Desalniettemin lijkt mij deze rosé best smakelijk te zijn. In een "simpel" restaurant is de vraag al gauw "chardonnay of sauvignon blanc?" wanneer je om een glas droge witte wijn vraagt. Sauvignon Blanc vind ik vaak uitermate geschikt als terraswijn of aperitief. Hoge zuren die je smaakpapillen aanwakkeren. Om er dan een rosé mee te maken is het combineren van twee werelden en ik ben voor. Alcohol is 12,5%, geen hout, het aandeel merlot is mij niet bekend maar het zal nooit meer dan 5% kunnen zijn gezien de kleur. Die is zalmroze, iets donkerder van tint dan de kleur van "Provence rosé". In de neus niet zo stuivend zoals Sauvignon Blanc wel kan zijn, wel de typerende geuren zijn aanwezig. Kruisbes, buxus maar ook peer, meloen, rode appel en een hintje framboos. Ik vind het een zeer prettig aroma. In de mond een piepklein fruitig zoetje gevolgd door de onmiskenbare en herkenbare hoge zuren, speekselopwekkend, mini-bittertje, best nog een lange afdronk. Intense en geconcentreerde smaak, citroen, limoen, lychee, buxus, framboos, aardbei, rode appel, rode grapefruit. Ik vind 'm zeer geslaagd en voor net geen vijf euro bij de Aldi heeft hij ook nog eens een hoge prijs-pretverhouding.