10 december 2022

Château Bon Baron Rode Wijn 2018

chateau-bon-baron
Château Bon Baron en haar wijnen zijn me bekend en staan hoog aangeschreven. Daarom was ik een beetje verrast dat ik dit exemplaar bij de ALDI aantrof met een prijskaartje van net geen tientje. Voor de gemiddelde ALDI-consument, "no offence", wellicht iets te duur maar voor de kwaliteit niet. Tenminste, dat moet ik natuurlijk zelf nog even gaan proeven. Geen informatie op de website of het achteretiket dus de wijnmaakster zelf maar even aangeschreven. De blend bestaat uit de druivenrassen gamaret, garanoir, acolon, pinot noir en cabernet dorsa, een uiterst interessant "zooitje" bij elkaar dus, wederom "no offence". Houtrijping heeft plaatsgevonden en het alcoholpercentage bedraagt slechts 12,5%. Op een biodynamisch ongunstige "bladdag" trek ik 'm open maar ik hoop dat dat van geen invloed zal zijn op de smaakbeleving. Een "nomacorc" fungeert als afsluiter. In het glas helder, diep magenta, intensiteit 3 uit 5. Redelijk aromatisch, licht boers, vers rood fruit, bessen, kersen, aardbei, rozenbottel, heel licht animaal. Zacht mondgevoel, droog, hoge zuren, speekselopwekkend, enorm sappig, tannines 1 uit 5, middellange afdronk. Hoge smaakconcentratie, fris en fruitig, rode bessen, rozenbottel, aardbei, kers, iets droppig, leer, het houtgebruik is niet waar te nemen. Wauw, best nog complex. De acolon, pinot noir en cabernet dorsa heb ik elk afzonderlijk wel eens als monocépage geproefd, de gamaret en garanoir niet. De pinot noir voert in ieder geval niet de boventoon, in hoeverre ik kan bepalen welke druif dan wel, lukt me dus niet. Wel proef ik dat de wijn zeer goed in balans is. Ook is het best een krachtige wijn waar een dito gerecht naast mag staan. Een Indiase curry bijvoorbeeld of een wildgerecht. Ik denk dat de wijn het aankan. Ook zonder gerecht is het overigens een genot om deze wijn te drinken. Hij doet een beetje "Duits" aan en voor de laatste keer: "no offence". Ik plaats 'm bij mijn aanraders.