17 december 2022

Bodegas Luis Cañas DOCa Rioja Alavesa Blanco Viñas Viejas 2020

bodegas-luis-canas-rioja-alavesa-blanco-vinas-viejas
Stiekem is dit toch alweer de zevende witte Riojawijn die ik hier op Wijn-Blog ga bespreken. Slechts 10% van het totale wijngaardareaal in Rioja is beplant met witte druiven. Witte Rioja is zeker niet zeldzaam maar wel onbekend. De druif viura oftewel macabeo staat vrijwel altijd in de basis, soms als monocépage, vaak in de blend. Vandaag mag hij voor 90% deel uitmaken van de mix, de overige 10% is voor de malvasia blanca. Het alcoholpercentage staat op een behoorlijke 13,5% en de wijn heeft zes maanden sur lies in een mix van Frans en Amerikaans eikenhout mogen vertoeven, barriques en 500 liter vaten. Het is ijzig koud op m'n kamertje wanneer ik deze fles opentrek, tenminste, zo voelt het voor mij terwijl de schenktemperatuur eigenlijk perfect is, niet te koud, niet te warm. Helder, fonkelend goudgeel in het glas. Redelijk aromatisch, tropisch fruit, vanille (van het hout), droppig, anijs. Een zoetje, fraaie en hoge zuren, warm, lange afdronk. Intense smaak, toch eerst de vanille van het hout voorop, iets teveel hout naar mijn persoonlijke en subjectieve smaak, tropisch fruit, mango, droppig, salmiak, anijs. Met deze wijn kun je je gasten wel imponeren. Hij is vol en rijk, solo kan maar liever met een gerecht erbij. Bijvoorbeeld vette zalm in combinatie met pappardelle pasta, spinazie erdoorheen, tomaatjes, pijnboompitjes, geitenkaas. Het water loopt me al in de mond. De wijn is verkrijgbaar bij de Sligro of wijnspeciaalzaak.