11 september 2020

Steininger DAC Kamptal Grüner Veltliner 2017

Tijdens een heerlijk vijfgangendiner koos ik voor het wijnarrangement. Opvallend veel lekkere wijnen kreeg ik te drinken. Weer thuis toch even googelen waar ze hun wijnen vandaan halen: Verbunt Wijnkopers. Zij leveren aan winkels die zijn aangesloten bij De Wijnkring en laat er daarvan nou net eentje bij mij aan de overkant zitten. Drie van de vijf exemplaren die mij opvielen die avond stonden daar. Vandaag begin ik met het voorgerecht, de witte wijn. Grüner veltliner uit Oostenrijk, 12,5% alcohol, geen gegevens kunnen vinden omtrent houtgebruik. Frisse neus, anijs, hintje tropisch fruit, ananas, honing. Fruitig mini-zoetje, hoge speekselopwekkende zuren, strak. Citroen, ananas, mango, mineralig, anijs. Wat heel belangrijk is, en wat ze in het restaurant perfect op orde hadden, is de schenktemperatuur. Vooral niet te koud, veertien graden celsius is prima. Gelukkig smaakt-ie ook thuis even goed als in het restaurant, zelfs zonder maaltijd.