22 september 2020

Entre Vinyes DO Penedès 'Oníric' Xarel·lo 2017

Van alle 1368 druivenrassen die zijn beschreven in de "druifbijbel" Wine Grapes staan er slechts drie in het hoofdstuk dat met de letter 'X' begint. Van dat hoofdstuk heb ik dus 33% behandeld. Het exemplaar van vandaag is precies dezelfde die ik in 2016 al eens beschreef, met dien verstande dat het nu een ander oogstjaar betreft. Dat, plus het feit dat het etiket een metamorfose heeft ondergaan zijn zo ongeveer de enige grote verschillen. Het is bijna een gevalletje copy-paste. Ik zeg bijna, want vooral in het aroma zijn er wat wijzigingen en/of aanvullingen. Fris, een zomers regenbuitje, goudbes, hazelnoot, bloemenhoning, anijs. Hoe langer ik wacht met proeven en hoe warmer de wijn wordt, des te meer geuren ontwaar ik. Een filmend mondgevoel, wat vettig, gemiddelde zuren, behoorlijk ziltig, middellange afdronk. Hazelnoot, citroen, bloemenhoning, goudbes, anijs. Ik blijf het een aparte en daarom interessante wijn vinden. Gastronomisch is hier zeker een mouw, zoniet meerdere mouwen aan te passen. Alcohol is 12,5%, geen hout. Oh ja... nog een verschil: ze zijn van kurk naar schroefdop gegaan. In mijn optiek een verbetering. Deze wijn is te verkrijgen bij De Proeftafel te Zeist.