20 september 2020

Achterhoekse Oorsprong Marechal Foch Op Holt 2018

Een weekje op vakantie in de Achterhoek, dan kan ik het niet maken om geen lokale wijn mee te nemen naar huis. Het is er ook nog eens een geworden van een druivenras dat ik nog niet "gehad heb", de maréchal foch. In 1911 "vervaardigd" middels het kruisen van de millardet et grasset 101-14 met de goldriesling. De goldriesling behoort tot de druivensoort Vitis Vinifera, de andere is weer een kruising tussen Vitis Riparia en Vitis Rupestris (bron: Wine Grapes). Dat is de reden waarom de druif maréchal foch een hybride druif genoemd wordt. De naam is een eerbetoon aan Maréchal Ferdinand Foch, een Franse generaal uit de eerste wereldoorlog die de militaire onderscheiding "Maréchal de France" ontving in 1918. Het eerste dat mij opvalt wanneer ik deze wijn inschenk zijn de microscopisch kleine bubbeltjes, alsof de wijn spontaan een vergisting aan het ondergaan is in mijn glas. Ik heb het vaker gezien bij rode wijnen uit Nederland. Helaas nog nooit een plausibele dan wel geruststellende verklaring voor gehad. Is het een fout? Is het bewust gedaan? Mag ik het pétillant noemen? Dat is het niet echt. De bubbeltjes zijn zo klein dat ze niet eens effect hebben op het mondgevoel. Ik ervaar ze niet als "bubbels". Het draagt wel iets bij aan de frisheid van de wijn. Diep paars gekleurd, heel licht nevelig. Licht aromatisch, rijp rood fruit, kersen, rode bessen, bramen. "Holt" is het woord voor "hout" in oostelijk Nederland. Twaalf maanden in barriques van Frans eikenhout maar in de neus vind ik daar nu niets van terug. Wellicht met een paar jaar opleg komt het duidelijker naar voren. Alcoholpercentage is 13%. In de mond fris, klein zoetje, hoge zuren, speekselopwekkend, sappig, lengte afdronk 2 uit 5. Smaakintensiteit is niet zo hoog, kersen, rode bessen, klein beetje hout toch nog. Het zorgt voor een goede balans in de smaak. Misschien nog twee jaartjes langer laten liggen deze jaargang voor het beste resultaat.