24 september 2020

Roux Père & Fils AOC Aloxe-Corton 2007

Surfend op de socials blijf ik even wat langer steken bij een aantal posts met Bourgogne wijnen. Spontaan krijg ik er zin in, een rode dan, oftewel pinot noir. Ik bestel wat online en realiseer me dat ik er nú zin in heb. Dus ik trek er ook gewoon maar eentje open. Maar goed dat ik wat heb besteld want ik breek m'n op één na laatste fles aan. Ik schenk een petieterig klein slokje in en meteen bij de eerste snuif weet ik ook alweer waarom Bourgogne pinot noir tot m'n favorieten behoort. Gelijk die aardsheid, het natte kreupelhout maar ook het delicate rode fruit, bosaardbeitjes, bessen, rozenbottel. Droog in de mond, precieze, verfijnde hoge zuren, best nog wat tannines (3 uit 5), licht drogend op de tanden, speekselopwekkend, sappig, lange afdronk. Subtiel hout, aardbei, rode bessen, rozenbottel, rode grapefruit, bloedsinaasappel. Hele goede balans en voor zover ik kan nagaan à point. Op het juiste moment geopend. Rijp en jong. Belegen en springlevend. Wat een heerlijkheid! Alcohol is 13,5%, klassiek houtgebruik, verkrijgbaar bij onder meer Wijnhandel van Ouwerkerk te Arkel.