27 augustus 2019

E. Guigal AOC Crozes-Hermitage 2016

De normale prijs voor deze fles van bijna zeventien euro vind ik persoonlijk wat aan de stevige kant. Ik ken echter de uitstekende reputatie van de wijnmaker en wanneer er dan een 35% kortingssticker opgeplakt zit, ben ik niet te beroerd om hem toch eens aan de tand te voelen. Laat ik maar meteen met de conclusie komen dat de €11,04 die ik er nu voor heb betaald een prijs is die goed in verhouding is tot de kwaliteit van de wijn. Daar is overigens helemaal niets mis mee maar ik mis de WoW-factor. Een fruitig aroma, kersen, een likje vanille, malo. Precies dat komt ook terug in de smaak aangevuld met een wat vlezig en aards toontje in de afdronk. Droog, voldoende zuren, wat rauwe tannines (2 uit 5) iets drogend op het tandvlees, geen hoge smaakintensiteit, geen lange afdronk. Een verschrikkelijk degelijke wijn en dat staat me juist wat tegen. Een wijn in een confectiepak. Niet funky genoeg naar mijn smaak. Alcohol is 13%, 24 maanden rust in Frans eikenhout, verkrijgbaar bij onder meer de Albert Heijn.