21 augustus 2019

Château Brown AOC Pessac-Léognan 2005

De oudste wijn uit m'n collectie en uiteraard is oogstjaar 2005 uit de Bordeaux nog helemaal niet oud. Dat weet ik ook wel maar soms heb je gewoon ergens zin in en vandaag is dat in Château Brown. Eerder proefde ik al oogstjaar 2004 waarbij ik zeer stellig was dat ik de 2005 pas op z'n vroegst in 2023 zou openen. Indien u zelf nog zo'n exemplaar in huis heeft: even geduld uitoefenen en gewoon wachten. Mits u van "oude" wijnen houdt. Aan de kleur zou je nog niet bevroeden dat je met een "belegen" wijn van doen hebt. Intens rood, diepte 4 uit 5, lichtjes uitlopend naar baksteen in de rand van de tong, iets nevelig. In de neus hout, koffie, chocolade, teer, leer, krenten, tutti-frutti, gedroogde zwarte pruimen, tertiaire tonen en zeer complex. In de mond droog, rijpe en afgeronde tannines, iets drogend op het tandvlees (3 uit 5), fijne zuren, lange afdronk. Intense smaak, droppig, gedroogde zwarte pruim, hout, sappig, fris, salmiak. Het lijkt alsof hij op dit moment tussen twee werelden in hangt. Links was het fruit, dat punt zijn we toch wel net gepasseerd. Rechts is de complexiteit van het ouderen, dat punt hebben we eigenlijk nog (lang) niet bereikt. Fruit krijg je niet meer terug dus nog zo'n tien tot vijftien jaar laten rusten is mijn devies. Openen in 2029 dus, mits bewaard onder de juiste omstandigheden. Alcohol is 13,5%, twaalf tot vijftien maanden in Frans eikenhout waarvan 40% nieuw, 40% tweedejaars en 20% derdejaars, druivenrassen cabernet sauvignon 60%, merlot 35% en petit verdot 5%. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.