18 augustus 2019

#PinotNoirDay Wijndomein Stokhem BGA Limburg Pinot Noir 2017

Internationale #PinotNoirDay vandaag. Daarom trek ik iets nationaals open, da's logisch. Pinot noir van eigen bodem, een terroir van löss en mergel op een zuidhelling in Limburg, ik ben heel benieuwd. De kleur en intensiteit ervan is in ieder geval al zoals het hoort te zijn. Helder, lichtrood, diepte 1,5 uit 5. Het aroma is al even karakteristiek. Het is alsof ik een fraaie Bourgogne aan het besnuffelen ben. Aardbei, beetje boers, licht aards, in de verte wat hout. Zacht in de mond, droog, hoge zuren, bittertje, iets drogend, afgeronde tannines (1 uit 5), tikje alcoholisch, warme afdronk, lang. Lage smaakintensiteit, ingetogen, elegant, aardbei, kers, het hout is aanwezig maar mooi verweven, "dienend" zoals dat treffend staat geschreven op het etiket. En zo hoort het ook te zijn met hout, het moet in dienst staan van de wijn en niet omgekeerd. Aardse tonen en wat droppig in de finale. Een schoolvoorbeeld van hoe wijn van pinot noir hoort te zijn. Dit mag je gerust een Bourgondische wijn noemen, petje af voor de wijnmaker! Alcohol is 13,1%, in totaal negen maanden houtopvoeding waarvan twee derde in Frans eikenhouten barriques van 226 liter en een derde in Amerikaans eiken. De wijn is verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak, mijn exemplaar kocht ik bij De Nederlandse Wijnwinkel.