01 september 2019

Weingut Adeneuer Ahr Walporzheimer Gärkammer Spätburgunder trocken 2014

Vandaag sinds lange tijd weer 'ns naar een proeverij geweest. Niet zo heel erg groot dus het was goed te overzien en ik heb ook nog eens alles kunnen proeven. Hoofdzakelijk Riesling en Spätburgunder stond er, allemaal Grosses Gewächs oftewel GG. De kwaliteit was top en voor Riesling werd weer iets bevestigd: oude Riesling past mij beter dan piepjonge. Voor wat betreft de Spätburgunder, of Pinot Noir, eindigde ik met een rijtje van Jean Stodden, toch wel mijn persoonlijke favoriet uit het Ahrtal. Weer thuis wilde ik de smaak die ik in m'n mond had nog even vasthouden. Jean Stodden had ik niet in m'n voorraad maar wel deze Adeneuer, ook uit het Ahrtal. In het glas helder, fel rood, intensiteit 2 uit 5. In de neus een beetje boers, licht aards, aardbei, rozenbottel, rabarber. Een zacht mondgevoel, klein zoetje, mooie zuren, klein bittertje, nauwelijks tannines, sappig, speekselopwekkend, gemiddelde afdronk. Een niet al te hoge smaakintensiteit, aardbei, vanille, kers, elegante stijl. Typisch Spätburgunder, typisch Ahr. Op dag twee is hij nog mooier, ronder. Even flink door de aerator halen dus. Houtopvoeding in vaten van 225 liter, de helft nieuw, de helft gebruikt, alcohol is 13%, onder meer verkrijgbaar bij Wijn Op Dronk.