04 augustus 2019

Weingut Korrell Brut Nature

Vorige week pakte het nog prima uit. Nog voor de start van de Formule 1 Grand Prix trok ik een fles "bubbels" open en Max Verstappen won de race terwijl ik had afgesproken met mezelf pas iets moois open te trekken iedere keer nadat Max een race wint. Vandaag heb ik het weer op deze manier geprobeerd. Max mocht vanaf pole position starten en de overwinning lag in het verschiet. Helaas pakte het toch anders uit. Niets aan te doen, de fles is al open, ik bespreek 'm gewoon maar een volgend keer hou ik mezelf weer aan de afspraak. Vooraf google ik naar de gebruikte druivenrassen van deze Deutscher Sekt en kom op verschillende cuvée's uit. Chardonnay is de grote gemene deler maar of daar nou grauburgunder of weisser burgunder (pinot gris of pinot blanc) bij zit, wellicht beide, daar kom ik niet achter. Het wordt vreemder wanneer ik inschenk. Hij is rosé gekleurd. Ik ga nog even verder zoeken en vind een site waar staat dat er ook spätburgunder (pinot noir) in zit. Dat laatste lijkt me dan ook heel aannemelijk gezien de kleur. Helemaal helder is het dus niet maar ik ga uit van chardonnay en pinot noir aangevuld met pinot blanc en/of pinot gris. Alcohol is 12,5%, zesendertig maanden flesrijping, non-vintage. Een fraaie lichte oranje zalmkleur. Vooral rode grapefruit in het aroma. Zachte mousse, verfijnde zuren, droog. Heel sappig, speekselopwekkend, citroen, rode grapefruit, limoen, rode appel, lychee. Lekker. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.