19 augustus 2019

Niepoort DOC Bairrada Quinta de Baixo 'Lagar de Baixo' Baga 2015

Volgens mij had ik geleerd en vernomen dat wijnen van de druif baga uit de DOC Bairrada uitstekend geschikt zijn om te ouderen. Toch kreeg ik het advies van iemand die het weten kan om dit bewuste exemplaar uit dit oogstjaar snel te openen. Ik twijfel niet aan zijn oordeel aangezien we het over wijn heel vaak met elkaar eens zijn, dus vandaag trek ik deze fles open. Eventjes licht koelen voordat ik hem inschenk. Helder in het glas, intensiteit 2 uit 5, felrood tot magenta. Een licht "stalletje" op de stille spiegel, na het walsen met het glas komt het fruit naar boven. Zure kersen, rode bessen, aardbeienconfiture, rabarber, rozenbottel. Machtig mooi aroma met behoorlijk wat diepte. Heel in de verte doet-ie me ook wat aan pinot noir denken. Aangenaam mondgevoel, kurkdroog, fijne zuren, heerlijk bittertje, nauwelijks tannines (1 uit 5), beetje stroef op de tanden, sappig, speekselopwekkend, medium lengte in de afdronk. Gemiddeld intense smaak, rode bessen, aardbei, zure kers, rode grapefruit, limoen. Ik blijf maar inschenken en dat is een goed teken. Mooie stijl wijn, verfijnd, elegant, subtiel, Bourgondisch. Alcohol is slechts 11,5%, alcoholische vergisting geschiedde in open kuipen, de malolactische fermentatie en achttien maanden rijping in gebruikte vaten van 2500 liter, 2015 was overigens het eerste oogstjaar dat men afstapte van het gebruik van kleine vaten en dat vind ik goed uitpakken, de wijn is ongefilterd gebotteld. Dit exemplaar kwam bij Wine In Black vandaan.