24 februari 2012

Santa Rita Medalla Real Gran Reserva DO Valle de Maipo Cabernet Sauvignon 2008

Vanaf de eerste snuif wist ik al dat deze wijn bij mijn aanraders terecht zou komen, soms heb je zoiets gelijk door. Alcoholpercentage 14,5%. Overigens blijkt er 5% cabernet franc in te zitten, maar officieel mag het een mono-cépage wijn heten. Donker, dieprood in het glas. Op de stille spiegel is gelijk de houtopvoeding duidelijk, na het walsen komt er een hintje menthol en cederhout bij. In de aanzet een mini-zoetje, drogende tannines, 3 op een schaal van 5, maar wel rond en rijp. In eerste instantie is het groene paprika die ik proef, na even rusten komt er sappig, rijp rood fruit opzetten. De houtintegratie is heel goed voor elkaar. Vervolgens komen er kersen, pruimen, chocola, tabak en leer m'n mond binnenglijden. Wat een concentratie zit er in deze wijn! Als iemand mij zou vertellen dat dit de enige wijn zou zijn die ik tot m'n dood toe zou moeten en mogen drinken, dan had ik daar geen moeite mee.

15.04.2015 Update: Vandaag deze jongen weer eens opengetrokken. Drie jaar extra kelderrust hebben totaal geen afbreuk gedaan aan deze wijn. Qua smaak is hij nog iets intenser geworden. Veel zwart fruit, hout nog steeds prima in balans, genieten vanaf de eerste snuif.