04 februari 2012

Corte del Drago DOC Collio Friulano 2010

Jawel, nog steeds in Italië en alweer een nieuwe druif erbij! Ook in Italië kan ik nog wel even vooruit voor wat betreft de monocépage wijnen van inheemse druivenrassen. Deze friulano heet officieel tocai friulano in Italië maar heeft absoluut niets te maken met de Hongaarse tokaji. De Hongaarse autoriteiten vechten via het Europese hof zelfs tegen het gebruik van het woord tocai in Italië. Los van de uitkomst daarvan rubriceer ik de druif onder geen van beide namen. In Wine Grapes staat hij namelijk te boek als de sauvignonasse en zijn oorsprong ligt niet in Italië, niet in de Balkan maar in Frankrijk. Deze uitzonderlijke wijn vond ik gewoon bij de LIDL voor €6,99 alcoholpercentage 13%. Niet in het standaard assortiment, maar een toevalstreffer. Af en toe hebben ze er best leuke wijnen bij liggen. Niet staand in de schappen, maar inderdaad schuin liggend in kratjes. Prijzen daarvan liggen doorgaans ook een stuk hoger en niet alleen lijkt dat logisch maar je proeft het er ook nog eens een keer aan af. Heel licht stro-geel met een groene zweem in het glas. Hij is redelijk aromatisch, gemiddelde intensiteit. Wat ruik ik dan? Voornamelijk steenfruit: perzik en abrikoos. Dit fruit komt tevens in de smaak terug alsmede peer en meloen. De wijn is zeer droog, nog nèt niet beendroog. De associatie met de betere verdejo's en mooie viogniers is snel gemaakt. De zuren vallen mee, maar van enige molligheid is absoluut geen sprake; er is een perfecte balans. In de finale, die een gemiddelde lengte heeft, zit nog een licht bittertje. Van deze wijn word ik heel erg blij en hij komt dan ook zonder twijfel bij mijn aanraders te staan.