05 april 2023

Weingut Müller Göttweigerberg Sparkling Zweigelt Rosé

weingut-muller-gottweigerberg-sparkling-zweigelt-rose
De zomertijd is inmiddels ingegaan, we hebben alweer een aantal zonnige dagen achter de rug, het paasweekend staat voor de deur. Ik ga twee werelden combineren in de keuze van mijn "paaswijn": rosé en bubbels. Deze sparkling rosé is vervaardigd van het druivenras zweigelt, de laatste druif in de "druifbijbel" Wine Grapes die loopt van abbuoto tot zweigelt. Die eerste heb ik gehad, die laatste heb ik gehad, nu nog alles wat daar tussenin zit. Ik ben d'r nog wel even zoet mee. Over zoet gesproken: ondanks dat er "trocken" op het achteretiket staat, zit er in deze wijn toch een klein zoetje. Niet plakkerig gelukkig en het draagt zeker bij tot de hoge doordrinkfactor. Wanneer ik 'm inschenk in m'n glas verbaas ik me over de aanhoudendheid van de mousse. Het lijkt wel op een schuimkraag van een biertje, zolang dat-ie aanhoudt. Er zit dan ook redelijk wat koolzuur in deze wijn. De kleur is intens zalmroze tot oranje, helder, fonkelend. In het ingetogen aroma citrusfruit en rood fruit, grapefruit, bloedsinaasappel, aardbei, kers, framboos. Een mooi zacht mondgevoel, een zoetje gevolgd door speekselopwekkende zuren, mini-bittertje, lange afdronk, goede balans. Behoorlijk intense smaak, zoete kersen, aardbei, bloedsinaasappel, grapefruit. Ideale wijn voor bij een lekkere lange paasbrunch. Bij koude zalmgerechten, een frisse maaltijdsalade, een garnalencocktail. Alcohol is 12%, geen hout. Verkrijgbaar, zolang de voorraad strekt, bij Brederode Wijnkopers.