12 april 2023

Cave de Crouseilles AOC Madiran Château de Crouseilles 2018

cave-de-crouseilles-madiran-chateau-de-crouseilles
Ik blijf nog even in de Sud-Ouest van Frankrijk met deze Madiran. Een blend van de druivenrassen tannat en cabernet sauvignon met een klassieke opvoeding, houtrijping dus, alcohol is maar liefst 14,5%. Een enorm diep paarse kleur in het glas, intensiteit 4 uit 5. Op de stille spiegel hout en een heerlijke boerse toon. Na het walsen nog meer tertiaire tonen: tabak, pure chocolade, teer, leer maar ook rijp zondoorstoofd zwart fruit, pruimen vooral. In de mond beendroog, precieze zuren, ronde maar stevige en op de tanden drogende tannines (3 uit 5), een heel klein bittertje en een ellenlange afdronk. Enorme smaakintensiteit, sigarenkistje, leer, pure chocolade, zondoorstoofde gedroogde zwarte pruim. Naarmate de wijn langer in het glas zit en er dus meer contact met zuurstof plaatsvindt, komen er meer fruittonen opzetten. Rood fruit komt erbij, bessen, kersen. Och, wat is deze wijn mooi! Een stevige wijn die perfect in balans is, elegant, en een hele hoge doordrinkfactor heeft. Niet te geloven dat dit in Frankrijk voor net geen tientje gewoon op de schappen bij de Intermarché staat. Mocht Madiran je in het algemeen gesproken afschrikken dan raad ik je dit exemplaar aan. Cave de Crouseilles heeft met deze Madiran een prachtig exemplarische icoonwijn weten neer te zetten. Over oogstjaar 2018 ben ik tot nu toe zeer te spreken en dan heb ik het niet alleen over Frankrijk. Deze komt bij mijn aanraders.