20 april 2023

Bernardus Carmel Valley Marinus 2014

bernardus-carmel-valley-marinus
De op één na duurste fles uit mijn wijncollectie. Stond al jaren op m'n wenslijst en in 2022 kreeg ik 'm als verjaardagskado van m'n inmiddels recentelijk overleden vader. Ik heb geen zin om te wachten op een speciale gelegenheid om 'm te openen dus wordt het gewoon op een doordeweekse dag. Fel rood van kleur, baksteenoranje in de rand, iets nevelig. De eerste snuif op de stille spiegel levert hout op, het onvermijdelijke gevolg van de achttien maanden rijping in vaten van nieuw Frans eikenhout. Dan leer, tabak, na stevig walsen komt er rijp rood en zwart fruit bij, kersen, rozenbottel, bessen, pruim, prikkelend hoog in de neus, het alcoholpercentage is 14,3%. In de mond droog, ruim voldoende zuren, speekselopwekkend, behoorlijke bitters, stevige tannines (3 uit 5), licht drogend op de tanden, enorm sappig, lange afdronk. Een mix van de druivenrassen merlot 52%, cabernet sauvignon 27%, cabernet franc 11%, petit verdot 7% en malbec 3%, hij zou zomaar uit de Bordeaux kunnen komen. Daar doet-ie me in eerste instantie ook enorm aan denken. Tevens kan ik nu al concluderen dat hij gerust nog jaren in m'n keldertje had kunnen blijven. Net als een goede Bordeaux is dit een wijn voor de lange adem. En ademen zal ik hem nu dan maar even laten doen want hij heeft lucht nodig wanneer je hem zo jong opent. Dat blijkt maar weer eens, na een aantal uur open is het één en al fruit wat de klok slaat. Mooi rijp rood en zondoorstoofd zwart fruit. Elk half uur schenk ik een slokje in, elk half uur wordt hij mooier. Vlak na het openen was hij nog wat wrang, hoekig en groen, ruim vier uur later is hij vol, rond en fruitig. In een "Jugement de Paris" zou het moeilijk zijn om deze te onderscheiden van top Bordeaux grand cru classé's, naar mijn bescheiden mening. Fantastische wijn!