26 april 2023

Vignobles Vellas Père & Fils AOP Languedoc Double Ripasse GSM 2019

vignobles-vellas-double-ripasse-gsm
Een mega-zware fles, een ziel waar je in verdwaalt en geen hals maar een dikke nek waar ik m'n druppelvanger niet eens overheen kan krijgen. En dan zit er ook nog eens het gigantische alcoholpercentage van 15,5% in de wijn. De wijn die bestaat uit de druivenrassen syrah, mourvèdre en grenache noir. Meestal worden de druiven opgenoemd in volgorde van de percentages, degene met het grootste aandeel eerst. Het is dus wel een zogenaamde GSM-blend alleen zou die in dit geval dan SMG-blend genoemd kunnen worden. De vinificatie volgens het Italiaanse 'ripasso' principe is hier maar liefst twee keer uitgevoerd. In feite is deze wijn daarmee drie keer vergist geweest. De geur-, kleur- en smaakintensiteit zou hierdoor dus wel heel hoog moeten worden. Ik ga 'm eens ontkurken om dat uit te vinden. De kleur is inderdaad intens, donkerpaars, 4 uit 5 qua diepte, 4,5 zelfs. Wellicht dat ik dan beter kan spreken over 9 uit 10. Het aroma is ook sterk, kersen, perendrups, eucalyptus, framboos, iets prikkelend hoog in de neus. In de mond had ik het zoetje wel verwacht, voldoende zuren, wellicht zelfs aangezuurd, behoorlijke bitters, tannines 2 uit 5, alcoholisch, warme en lange afdronk. Super-intense smaak, rijpe rode kersen, perendrups, framboos, geen houtgebruik. Helaas is de wijn veel te log om een hoge doordrinkfactor te hebben. Hij is reuze-vermoeiend en dat al na pas één slok. Ik verstuik m'n pols bijna wanneer ik een tweede keer inschenk. Het "zoetje" lijkt nu te zijn toegenomen, ik mag het gerust zoet noemen. Het staat me tegen. Elegantie en subtiliteit zijn hier ver te zoeken. Dit exemplaar kwam bij de Franse Intermarché vandaan.

26.04.2023 Update: "What a difference a day (or two) makes". Mijn mening over deze wijn is iets veranderd. Zo lomp en log als dat hij eergisteren was, is hij een dag en vooral twee dagen later niet meer zo heel erg. Het zoet zit er nog steeds overvloedig maar het zoete fruit is aangevuld met wat zongedroogd zwart fruit en wat tertiaire tonen zoals leer en tabak. Ook de bitters en de zuren zijn iets gematigder zodat er een veel betere balans ontstaat. Eigenlijk wilde ik de fles leeggooien in de gootsteen maar zoals hij nu is is-ie heel goed te hachelen. Sterker nog, ik ga de fles leegdrinken. Wanneer ik hem de volgende keer weer in de schappen zie staan, zal ik 'm echter niet meer aanschaffen. Op de foto hierboven staan overigens zowel het etiket voor als achter.