16 april 2023

Weingut Motzenbäcker Pfalz Cabernet Blanc 2021

weingut-motzenbacker-pfalz-cabernet-blanc
M'n tweede monocépage hier op Wijn-Blog van de druif cabernet blanc. Een kruising tussen de cabernet sauvignon en een vooralsnog onbekende witte druif. Ik speurde weer even op het internet om te zien of er al wat meer over bekend is en stuitte daarbij op de druiven-site VIVC waar wordt beweerd dat die andere druif de regent zou zijn. Het lijkt mij erg sterk dat er een witte druif uit een kruising tussen twee blauwe druiven zou kunnen ontstaan maar ik ben geen bioloog dus zekerheid daarover kan ook ik niet bieden. Welke druif of exotische kruising het ook moge zijn, wijnen van de cabernet blanc zijn behoorlijk aromatisch en uitgesproken. In het glas een prachtig fonkelende goud-gele kleur, helder. Zoals ik al zei, behoorlijk aromatisch, stuivend zou ik willen zeggen. Tropisch fruit, mango, ananas, peer, perzik. In de mond een zeer aangenaam fruitig zoetje, fraaie en precieze zuren, licht drogend op de tanden, iets ziltig, klein bittertje, hele lange afdronk. Hoge smaakintensiteit en -concentratie, mango, perzik, ananas, peer, iets grassig, mineralig. Ik proef weer eens wat ik ruik en daar hou ik wel van. Hele hoge doordrinkfactor. Te combineren met een frisse salade. Alcohol is 12%, geen hout, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.