28 april 2023

Weingut Julius Ferdinand Kimich Pfalz Spätburgunder Trocken 2018

weingut-julius-ferdinand-kimich-pfalz-spaetburgunder
Oh, wat heerlijk om weer eens een Pinot Noir in te schenken waar ik doorheen kan kijken. Af en toe kom ik ze tegen met een kleurintensiteit waarbij ik me afvraag wat daar gebeurd is. Degene die ik nu in m'n glas heb is weer "gewoon" 1 op een schaal van 5 voor wat betreft de kleurdiepte. Helder, Ferrari-rood uitwaaierend naar oranje baksteen in de tong. Op de stille spiegel begint het heerlijk met secundaire en tertiaire tonen, hout, boers, aards, animaal. Na het walsen met het glas komt daar het verwachte rode fruit aan, bosaardbeitjes, besjes, licht floraal. In de mond droog, hele hoge zuren, klein bittertje, middellange afdronk, warm in de slokpijp. Het redelijk hoge alcoholpercentage van 14% zorgt voor die warmte, er is geen onbalans echter. De smaak is intens en geconcentreerd, aards, hout, leer, aardbei, rode bessen, rode grapefruit, citroen, salmiak. De Duitse Spätburgunder-druiven mogen dan wel in de Pfalz staan, de wijn komt over alsof-ie uit de Bourgogne komt. Dit is pinot noir zoals hij behoort te zijn. Wat een schitterend exemplaar. Houtrust in barriques, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.