30 augustus 2022

Wijnhuis Bolgerijen Merwede Rosé 2021

wijnhuis-bolgerijen-merwede-rose
Twee rosé's zitten er in het assortiment van Wijnhuis Bolgerijen. Beide bevatten dezelfde druiven van de eigen wijngaard, regent en cabernet cortis. Eén ervan heeft zestien uur schilinweking gehad en de ander tien uur. Die laatste heb ik nu in mijn glas. Op het eerste gezicht lijkt er weinig verschil tussen te zitten, de kleur is intens zalm-oranje, helder, licht pétillant. In de neus is deze iets subtieler, ingetogen rood fruit, beetje latex, hintje citrusfruit. In de mond droog, mooie hoge zuren, speekselopwekkend, klein bittertje, redelijk lang in de afdronk. Ook de smaakintensiteit is nog best hoog, ondanks dat de schilinweking minder lang was. Zo zie je maar weer, en ik zeg het wel vaker, de kleur van een rosé zegt heel weinig over de smaak en de intensiteit ervan. Dat blijkt bij deze rosé ook maar weer eens. Meer citrusfruit dan rood fruit aanwezig, citroen, grapefruit, bloedsinaasappel, ook wat aardbei en rozenbottel. Ook deze vind ik persoonlijk weer wat beter dan de "Drieheeren Selectie" rosé, beter in balans, mooiere zuren, hogere doordrinkfactor. Het alcoholpercentage is 12,7%, geen hout. Dit was de vijfde wijn van Wijnhuis Bolgerijen op rij, nog één te gaan en dat zal de rode wijn worden. Ook die is vervaardigd van de druiven regent en cabernet cortis, ik ben benieuwd. Net als de rosé die ik net heb besproken zijn de wijnen te verkrijgen via het domein zelf.