31 augustus 2022

Wijnhuis Bolgerijen Merwede Rood 2020

wijnhuis-bolgerijen-merwede-rood
Dit wordt de eerste keer dat ik een rode wijn van Wijnhuis Bolgerijen ga proeven. Het is de oogst van 2020 en hij heeft maar liefst twee jaar mogen rijpen, in roestvrij staal wel te verstaan. Ik kan alvast verklappen: dat heeft 'm goed gedaan. De combinatie van de druiven regent en cabernet cortis heb ik al bij beide rosé's hiervoor besproken. Nu dus in het rood, alcoholpercentage is maar liefst 14%. Dat is voor een wijngaard in Vianen best hoog. In het glas een heldere, dieprode kleur, microscopisch kleine bubbeltjes blijven aan de glaswand plakken. De neus is veelbelovend, fruitig maar niet té, er zit een mooie rijpingstoon bij. Vooral zwart fruit voert de boventoon in het aroma, bramen, pruimen, bessen, mooi in balans. In de mond een heel klein fruitig zoetje gevolgd door fraaie hoge zuren, speekselopwekkend, tikje alcoholisch, mini-bittertje, lange en warme afdronk. Enorme smaakintensiteit, pittig rood fruit, zondoorstoofd zwart fruit. Hij doet me zowaar een beetje aan een vurige Spaanse Tempranillo denken. Prachtig dat dit (voor mij) lokale product toch zo "buitenlands aandoet", en dat bedoel ik alleen maar als compliment. Van alle zes wijnen van Wijnhuis Bolgerijen wil ik deze benoemen tot het "vlaggeschip", het paradepaardje in het assortiment. Deze wijn is echt heel goed gelukt en ik zet 'm dan ook graag bij mijn aanraders. Op warme zomerdagen wel ietsje terugkoelen in de koelkast voordat je 'm inschenkt. De wijngaard is niet heel erg groot en de opbrengsten zijn daarom laag. Eén van de redenen waarom er wordt gebotteld in halve flesjes. Op die manier kun je twee keer zoveel mensen blij maken met een flesje. De wijn is via het wijndomein zelf te verkrijgen en aankomende zaterdag 3 september te proeven op de Voorstraat in Vianen tijdens het Proef!-evenement.