12 augustus 2022

Domaine des Saumades AOC Châteauneuf-du-Pape Blanc 2016

domaine-des-saumades-chateauneuf-du-pape-blanc
Een bijkomend voordeel wanneer je op een proeverij wijnen staat te schenken is dat je er zelf ook even van kan proeven. Vooral de duurdere exemplaren in het assortiment trek je niet zomaar even open om alleen jezelf te plezieren maar wanneer zo'n fles toch al open is, kun je mooi even meeproeven. Dat liet ik me geen twee keer zeggen toen deze witte Châteauneuf-du-Pâpe werd uitgeschonken. Een beetje huiverig was ik omdat het een witte wijn uit het toch al gedateerde oogstjaar 2016 betrof maar na slechts één slok wist ik: "daar schaf ik zelf ook een exemplaar van aan". Nu, een jaar verder, zijn ze helaas helemaal uitverkocht maar mijn exemplaar gaat vandaag open in combinatie met een goed gekruid witvisgerecht. En omdat ik het zonde vind om deze fles helemaal voor mezelf te houden nodigde ik m'n familie uit. Deze zeldzame witte Châteauneuf-du-Pâpe bestaat uit de druivenrassen grenache blanc 50%, bourboulenc 25% en clairette 25%. Alcohol is 13,5% en rijping duurde een jaar in Frans eikenhouten barriques. In het glas redelijk intens strogeel van kleur, helder. Een gematigd aroma, gele appel, boenwas, kruidigheid, licht notig, hooi. Op een ideale temperatuur van 14 graden ingeschonken. Het mondgevoel is fluweelzacht, meer filmend dan strak, rond, voldoende zuren, een bittertje, iets alcoholisch, warme en lange afdronk. Gelukkig geen enkel spoortje van ouderdomsverschijnselen, helaas is het vandaag een biodynamische worteldag dus het fruit moet goed z'n best doen om zich te tonen. De wijn is zeer zuiver, mineralig, licht kruidig, smaken van gele appel, hooi, umami. Hij is enorm complex en geeft zeker op een dag als vandaag niet al zijn geheimen prijs maar er zitten genoeg laagjes in om te ontdekken. Voor wat het oogstjaar betreft: deze witte wijn mag best nog wat langer in de kelder vertoeven, hij kan het hebben. Dit laatste exemplaar kwam bij Brederode Wijnkopers vandaan. Welicht dat er in de toekomst weer verse exemplaren hun weg naar deze wijnimporteur weten te vinden.