19 augustus 2022

Château de Jonquieres AOP Corbières Cuvée Jean Devic Grande Réserve 2015

chateau-de-jonquieres-corbieres-cuvee-jean-devic
Voor een mooie zomeravond had ik vrij "zware" winterkost op het menu staan. Stoofvlees, broccolipuree en paprika met champignons. Bij het stoofvlees zaten behoorlijk wat zoete elementen. Voor de wijn ging ik voor deze blend van syrah en garnacha (grenache noir) met een alcoholpercentage van 14%. Negen maanden rijping in nieuw Frans eikenhout. Net als oogstjaar 2005 en 2009 is 2015 een rijp en gul jaar geweest. Ik kom er echter achter dat wijnen uit deze jaren het best jong gedronken kunnen worden. Het volle potentieel van het fruit komt dan het best tot zijn recht. Ook het exemplaar van vandaag heeft op dit moment al wat rijpingstonen en de tweede dag wordt niet eens gehaald vanwege oxidatieve tonen. Heel jammer maar ik weet wel meteen waar ik aan toe ben voor wat betreft de wijnen uit 2015 die ik nog in m'n voorraad heb liggen... die moeten op. Met uitzondering van een Bordeaux, die mag nog even verder rijpen. Terug naar het exemplaar van vandaag. Dieprood van kleur, intensiteit 3 uit 5. Rijp in de neus, lichte houttoon, rijp zwart zondoorstoofd fruit, kruidig, specerijen. In de mond een heel klein zoetje, voldoende zuren, gemiddelde smaakintensiteit, middellange afdronk. Rijp zwart fruit, kruiden, specerijen. De wijn werd door het gerecht omver geblazen, bleef niet overeind in de wijn-spijs-combinatie maar daar kom je alleen proefsgewijs achter. Beter had ik eerst de wijn geproefd en daar het gerecht op afgestemd. De wijn is verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.