23 augustus 2022

Charles Frey AOC Alsace Grand Cru Frankstein Pinot Gris 2017

charles-frey-alsace-grand-cru-frankstein-pinot-gris
Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik moet of kan verwachten van deze witte wijn uit 2017. Het is wel een Grand Cru en vervaardigd van biodynamisch geteelde druiven dus de kwaliteit zou top moeten zijn. Maar da's de theorie, nu de praktijk nog. Ik schenk 'm gewoon in en laat de wijn zelf aan het woord. Die is heel intens strogeel in het glas, de kleur van Sauternes, helder. Gemiddeld aromatisch, regenwater, ananas, citroen, abrikoos, lychee, veel tropisch fruit. Een fluweelzacht mondgevoel, behoorlijk wat restzoet, het alcoholpercentage is toch nog 13%, licht plakkerig, speekselopwekkend, voldoende zuren, meer filmend dan strak, klein bittertje, hele lange afdronk. Subtiel houtgebruik, twaalf maanden sur lie in groot hout, deze jaargang kan zeker nog een jaar of tien in de kelder vertoeven. De smaakintensiteit is hoog, vooral tropisch fruit, ananas, abrikoos, mango, honing, lychee. Eet hier iets zoets bij om deze wijn naar het gerecht toe te trekken. Traditionele gerechten zoals foie gras of blauwe schimmelkaas zullen uitstekend combineren, vooral omdat die ook vettig en filmend qua mondgevoel zijn. Ik denk dat zelfs een vette haring hier ook nog wel bij past. "To put my money where my mouth is" ben ik er meteen op uit gegaan om wat nieuwe haring te scoren en het uit te testen. Qua structuur, vettigheid en mondgevoel is er wel een match, ik mis alleen de aansluiting in ziltigheid. Op zich toch een interessant experimentje. Overigens is op het achteretiket de mate van zoetheid af te lezen op een schaal. Die staat voor dit oogstjaar op 4 uit 5. Ik had het dus wel degelijk kunnen zien aankomen. Oogstjaar 2019 is ingeschaald op 3 uit 5, dus die zal iets minder zoet zijn. De biodynamische wijnen van Charles Frey worden in Nederland verkocht bij Brederode Wijnkopers.