01 mei 2021

Famille Perrin Château de Beaucastel AOC Châteauneuf-du-Pape 2011

Een van de meest kostbare flessen uit m'n collectie gaat er aan geloven. En dit keer wordt hij zelfs gedeeld met anderen... maar niet voordat ik eerst zelf een glas heb kunnen proeven en analyseren. Een verjaardag, familie komt dineren. Kan ik gelijk even testen hoelang van tevoren je zo'n exemplaar nou moet openen om te laten beluchten. Mooie dieprode kleur uitlopend naar baksteen. Licht aromatisch, aards, hout, zure kersen, leer, krenten, gedroogde zwarte pruim, animaal. Heel lichtjes gekoeld, strak, hoge zuren, klein droppig zoetje, sappig, klein bittertje, alcoholisch, warme en lange afdronk. Het verse fruit is al wel een beetje naar de achtergrond verdrongen, vooral zondoorstoofd zwart fruit proef ik, krenten, gedroogde zwarte pruim, salmiak, leer. Het lijkt alsof deze wijn uit dit oogstjaar al een klein beetje vermoeid is. Niet oud, moe. Of zou het meer mijn eigen smaak zijn die subtielere wijnen prefereert? De langere beluchting bracht niets extra's, bovendien was de fles te snel leeg om voldoende te kunnen ademen. Tja, dat heb je wanneer er opeens drie drinken in plaats van één. Het gezelschap was overigens lyrisch over deze wijn, ikzelf vond hem al over de top. Het exemplaar uit 2015 dat ik ook nog in de kelder heb liggen zal ik iets eerder opentrekken. Het bijzondere van deze Châteauneuf-du-Pape van Perrin zit 'm trouwens in de gebruikte druivenrassen. Alle toegestane rassen voor deze AOC zitten er in: grenache noir 30%, mourvèdre 30%, syrah 10%, counoise 10%, cinsault 5%, vaccarèse, terret noir, muscardin, clairette, picpoul, picardan, bourboulenc en roussanne samen 15%. Alcohol is 14,5%, de mourvèdre en de syrah zijn gefermenteerd in eikenhout, de rest in INOX. Na de assemblage ging de blend nog een jaar in grote foeders. En dat je zo'n wijn in Frankrijk "gewoon" bij de hypermarché E.Leclerc kunt kopen maakt het des te leuker.