23 mei 2021

Bodegas Langa DO Calatayud 3,1415 Pi Tinto 2018

Kent u 'm nog van de middelbare school? Pi, het getal, niet de letter uit het Griekse alfabet. Tot en met tien cijfers achter de komma moest ik 'm uit m'n hoofd leren en tot op de dag van vandaag zit-ie er nog steeds in. Niet zo moeilijk dat de fles met dit etiket mijn aandacht trok. Wat mij betreft een hele makkelijke top-tien notering in de categorie mooiste etiketten. Als de inhoud nou ook nog net zo mooi is dan is dat een bonus. In de nieuwsbrief van wijnspeciaalzaak Sauter stond dat hij is vervaardigd van het druivenras concejon. Die kende ik nog niet... dacht ik. In plaats van even verder te graven kocht ik een exemplaar om er thuis achter te komen dat de concejon precies hetzelfde is als de druif moristel. Daarvan had ik al een wijn besproken op Wijn-Blog. Niet getreurd, ook naar de inhoud was ik nieuwsgierig. Alcohol is maar liefst 15%, twaalf maanden rijping in een mix van Amerikaans, Frans en "Europees" hout. Waarom dat laatste er nou specifiek bij staat is mij een raadsel. Frankrijk is per slot van rekening ook Europees. Het zal hoogstwaarschijnlijk wel om Slavonisch eiken gaan. In het glas helder, dieprood tot magenta van kleur, intensiteit 3 uit 5. Zwak aromatisch op de stille spiegel, na het walsen komt er een mooi kruidig aroma opzetten, ik waan me meteen op vakantie in een warm Zuid-Europa. Verder een mix van rood en zwart fruit, zure kersen, rozenbottel, bessen. In de mond een zoetje, hoge zuren, klein bittertje, rauwe en iets drogende tannines (3 uit 5), alcoholisch, een vurig pepertje prikkelt m'n tong, warme en lange afdronk. Iets hoger dan gemiddelde smaakintensiteit, animaal, leer, zondoorstoofd zwart fruit, pruim, kersen, koffie, beetje aards. Ondanks de houtrijping ruik of proef ik dat nauwelijks. Het verraadt zichzelf vooral dankzij de drogende tannines. De wijn heeft nog een behoorlijke fris- en fruitigheid.