24 mei 2021

Barkan Vineyards Upper Galilee Classic Pinot Noir 2019

Ik zit weer eens in een "pinot noir fase". Teruggrijpen naar m'n geliefde druif. Bourgogne? Tuurlijk. Ahrtal? Uiteraard. Maar ook landen en gebieden die wat minder voor de hand liggen komen aan bod. Vandaag heb ik een exemplaar uit Israël in m'n glas. Voorheen kwam deze wijn uit de Negev woestijn maar ze zijn verhuisd naar de Upper Galilee. Alcohol is slechts 11,5%, nergens een vermelding van houtgebruik. Voor een Pinot Noir een vrij diepe rode kleur, magenta in de rand, helder. Licht aromatisch, na het walsen met het glas ruik ik zowaar een klein stalletje, dat begint goed. Kruidig, animaal, leer, rood fruit, bessen, zure kersen, floraal. Zacht mondgevoel, droog, hoge zuren, iets drogende tannines, bittertje, middellange afdronk. Ik vermoed toch iets van houtrijping, vooral in de afdronk merkbaar. Gemiddeld intense smaken, een mix van zwart en rood fruit, kersen, bramen, bessen, leer. Zeer a-typisch voor Pinot Noir, ik mis het frivole rode fruit zoals aardbei. De tertiaire tonen hebben de overhand. Zag ik in reviews van anderen dat ze deze wijn wat commercieel vonden, het ging echter om de Negev-versie, dan kan ik nu melden dat dat niet meer het geval is. Hij is zelfs wat "rauw", iets groen nog. Laat oogstjaar 2019 nog maar een paar jaartjes in je kelder liggen. Als wijn an sich is er helemaal niets mis mee maar ik mis de kenmerken van de pinot noir druif. Het is net alsof ze er een beetje cabernet sauvignon doorheen geblend hebben.