25 mei 2021

Charles Frey AOC Alsace Pinot Noir 'Harmonie' 2019

Beschamend... slechts één keer proefde ik een Elzas wijn van m'n favoriete druif, pinot noir. Dat het een exemplaar uit de supermarkt was is wellicht ook gelijk de reden dat ik daarna nooit meer Elzas Pinot Noir proefde. Hij viel wat tegen, zal ik maar zeggen. Intussen zit ik weer even in een Pinot Noir periode en schonk Brederode Wijnkopers mij de biodynamische Pinot Noir 'Harmonie' van Charles Frey uit Alsace, de Elzas. Alcohol is 12,5%, geen hout. Moest ik bij de vorige Pinot Noir uit Israël nog heel goed zoeken naar de karakteristieken van de druif, ik vond ze zelfs niet eens, zo is gelijk al bij het inschenken van deze wijn één en ander duidelijk. Alleen al gezien de kleur en de intensiteit ervan zou dit Pinot Noir moeten zijn. Helder, heel licht scharlakenrood, intensiteit 1,5 uit 5. De neus verrast me in positieve zin, meer dan dat. Hij komt wat Bourgondisch over namelijk, boers, een stalletje maar ingetogen want meteen daarna volgt het frivole rode fruit, aardbeitjes en kers gevolgd door weer iets animaals, leer, paardenzweet, iets kruidig. Foutloos en correct hoor, begrijp me goed, geen brett hier aanwezig. Het aroma is prachtig, ik wil m'n neus niet meer uit het glas halen en met elke snuif ruik ik weer meer. Een zijdezacht mondgevoel, droog, gebalanceerde zuren, microbittertje, hele lange en warme afdronk. Hoge smaakintensiteit, sappig, kers, aardbei, mineralig, kruidig, aards, beetje droppig in de finale. Ik vind dit een prachtige Pinot Noir en daarom komt deze bij mijn aanraders. Of hij typisch voor Alsace is durf ik niet te zeggen omdat ik daar dus te weinig referenties voor heb. Wat ik wel kan zeggen is dat deze Elzasser reuze zijn best doet om Bourgondiër te zijn en dat is in mijn optiek altijd goed, zeker omdat dat verdomd aardig gelukt is. Als je dan ook nog eens biodynamisch bent dan ben ik om. Wanneer mijn beschrijving je nou aanspreekt en je deze wijn wilt bestellen, doe dat dan wanneer je al redelijk wat ervaring hebt met wijnen van de pinot noir. Als je alleen maar blockbusters drinkt, hoog in de alcohol en verzadiging dan zal je dit misschien niet kunnen waarderen. Dit is Pinot Noir voor de gevorderde Pinot Noir liefhebber, hij is delicaat, elegant, verfijnd. Ik ben enorm benieuwd wat een chef-kok hierbij kan verzinnen, steak tartare bijvoorbeeld of rode mul. Het water loopt me al in de mond. Overigens ook zonder spijs een feestje.