31 mei 2021

Domaine Gayda IGP Pays d'Oc Figure Libre Cabernet Franc 2018

In 2010 bracht ik tijdens de vakantie een bezoekje aan Domaine Gayda. Daar kocht ik enkele wijnen om mee naar huis te nemen. De Figure Libre was er een van maar toen was het nog een blend van hoofdzakelijk cabernet franc aangevuld met cabernet sauvignon. Inmiddels hebben ze van de cabernet franc ook een monocépage gemaakt die ik heb weten te bemachtigen. Het merendeel van alle Cabernet Franc's die ik op Wijn-Blog besproken heb, komt uit het Loire-gebied. Nu dus eentje uit de Languedoc-Roussillon. Alcohol is 13,5%, over de lengte van de houtopvoeding kon ik niets vinden maar 20% mocht in nieuw Frans eiken, 20% in grote foeders, de overige 60% ging in tweede- en derdejaars eikenhouten vaten. Dieprood tot paars in het glas, intensiteit 3 uit 5. De eerste snuif doet me in Zuid-Frankrijk wanen. In een wijnboerendorpje waar uit elke schuur de geur van gekneusde druiven door de grote openstaande deuren naar buiten walmt gemengd met het aroma van de warme zomerzon. Even walsen met het glas en er komt grafiet bij, specerijen, zwart fruit, leer, rood bessenfruit, het hout goed gedoseerd, nauwelijks te ruiken. Zacht en filmend in de mond, droog, precieze en verfijnde zuren, speekselopwekkend, enorm sappig, ronde en rijpe tannines (1 uit 5), middellange afdronk. Hoge smaakintensiteit en concentratie, zwart fruit, rood fruit, beetje rokerig, grafiet, leer, uitstekende balans. Een heerlijk ongecompliceerd maar niet al te makkelijk glas wijn, enorm fruitig, gelukkig nergens hoekige, scherpe of groene randjes wat bij cabernet franc nog wel eens wil voorkomen. Verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.