21 februari 2021

Viña Indómita DO Valle del Maule Nostros Gran Reserva Carignan 2018

Ik heb iets teveel wit op de laatste tijd, ik snak weer eens naar rood! Af en toe krijg ik commentaar dat ik al een behoorlijke wijnsnob geworden ben en als gevolg daarvan de supermarktwijn links laat liggen. Dat is inderdaad ook zo en dat heeft een reden maar de uitleg daarvan gaat eigenlijk nog meer in mijn nadeel werken bij die mensen dus doe ik dat niet. In plaats daarvan trek ik nu een wijn van de ALDI open. Alcohol is 14%, gedeeltelijke houtopvoeding van twaalf maanden, 95% carignan en 5% cabernet sauvignon. Intens paars gekleurd in het glas. Zwak aromatisch, iets prikkelend in de neus, rijpe rode kers, walnoot, licht kruidig. Een behoorlijk zoetje, voldoende zuren, klein bittertje, warme en middellange afdronk. Hoge smaakintensiteit, rijpe rode kers, zwarte pruim, tabak, leer, cederhout, laurier. Deze wijn stond me de eerste dag wat tegen, hij was te makkelijk, te fruitig. Ik zou hem gelijk als allemansvriend bestempeld hebben. Pas op de derde dag kwamen er meer tertiaire smaakindrukken en wat complexiteit bij. Toch zou ik er geen tweede exemplaar van willen kopen voor mezelf. Daarvoor vermoeit hij me net iets teveel.