14 februari 2021

Domaine des Cognettes AOC Muscadet Sèvre et Maine Clos des Choffardières 2014

Deze wijn zou je nog vijftien jaar kunnen bewaren vanaf het moment van bottelen in 2019. Ik kan hem dus in ieder geval wegleggen tot 2034 maar dat ga ik niet doen. Eerlijk gezegd proef ik toch liever de potentie van een wijn dan wat het had kunnen zijn. Want in dat laatste geval ben je al te laat. Biologisch geteelde melon de Bourgogne druiven, alcohol is 12,5%, geen hout maar wel 42 maanden sur lies. Dat zou een hoop smaak moeten opleveren. Redelijk intens strogeel gekleurd in het glas. Gemiddeld aromatisch, gedroogde honing, gele appel inclusief klokhuis, hooi. In de mond een klein fruitig zoetje, verfijnde zuren, heel licht ziltig, balans tussen filmend en strak, klein bittertje, verwarmende en lange afdronk. Hele intense smaak, geconcentreerd ook, vooral citroen, klein beetje gele appel, ananas, hooi, zonnebloemolie. Ik schat zo in dat-ie zelfs precies à point is op dit moment. Niks meer aan doen. De fris- en fruitigheid zit er in, er komen al wat rijpe tonen aan, iets aards, iets notigs maar daar had ik niet op willen wachten. Het is goed zo. Het maakt me wel nieuwsgierig naar de Cru Clisson van dezelfde producent. Domaine des Cognettes wordt geïmporteerd door De Proeftafel te Zeist.