22 februari 2021

Bodegas Vegalfaro DO Los Balagueses Vino de Pago Syrah 2015

Een uitnodiging om te komen eten, coronamaatregelen en avondklok dienende. Ik neem de wijn mee, op het menu staat chili con carne, ik denk laat ik eens grappig zijn en een wijn uit Chili meenemen maar die had ik gisteren al op. Eigenlijk was de druif syrah the next best thing dat in me opkwam. Het liefst Australisch maar ik had geen keus, alleen een Spaans exemplaar schaarde zich in de voorraad. Niet de minste overigens, een Vino de Pago, op papier de hoogst haalbare kwalificatie onder Spaanse wijn. Alcohol is 14,5%, tien maanden rijping in Frans eikenhout waarvan 70% nieuwe vaten, een jaar flesrijping. Diep paarse kleur. Licht aromatisch, aards, walnoot, rode bessen, vanille. Een zacht mondgevoel, klein zoetje, hoge zuren, sappig, speekselopwekkend, iets drogende tannines (2 uit 5), bittertje, tikje alcoholisch, middellange afdronk. Ingetogen smaken, kersen, rode grapefruit, grafiet, rode paprika, leer, zwarte peper. De wijn is zeer elegant gemaakt, dat is een stijl, geen kwaliteitscriterium. Hij is verre van log met een enorm hoge doordrinkfactor zonder een allemansvriend te zijn. Het subtiele houtgebruik staat in dienst van de wijn. Geef hem wel een flinke dosis zuurstof, daar wordt-ie beter van. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.