05 februari 2021

Domein van Stokkom BGA Noord-Brabant Wijngaard De Linie Wit 2017

Marius van Stokkom laat niets los wanneer ik hem vraag naar alle gebruikte druivenrassen. Vier van de zeven verklapt hij, de rest blijft het geheim van de smid. Riesling, gewurztraminer, pinot blanc en pinot noir (als wit gevinifieerd) zijn een gegeven. Zelf kom ik door deductie nog op bacchus, müller-thurgau en kerner maar zeker ben ik er niet van. Wellicht dat de nieuwe wijngaard-eigenaren meer los zullen laten. Ik ben weer even kritisch door m'n voorraad witte wijnen aan het spitten om te voorkomen dat ik vergane glorie in m'n glas aantref maar bij deze witte Linie blijkt die vrees ongegrond. Pétillant bij het inschenken, licht strogeel gekleurd. Gemiddeld aromatisch, ananas, floraal, licht kruidig, anijs, rozenwater, hooi. Klein fruitig zoetje in de aanzet, fris, mooi hoog zuur, klein bittertje, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit en concentratie, citroen, limoen, ananas, rozenwater, licht kruidig. De riesling en gewurztraminer zijn evident, de rest ligt wat minder voor de hand. De knisperende frisheid verrast me. Ook deze wijn van Vaderlandse bodem mag en kan zich weer eens meten met de rest van de wereld. Zo goed is de kwaliteit van Nederlandse wijn inmiddels geworden. Alcohol is 12%, geen hout, verkrijgbaar bij onder meer De Nederlandse Wijnwinkel.