05 augustus 2020

Bodegas Protos DO Ribera Del Duero Roble 2018

Eerder heb ik van deze wijn oogstjaar 2016 besproken en daar had ik een kanttekening bij betreffende de intensiteit van het hout. Te dominant vond ik het. In de statistieken is met oogstjaar 2018 geen verandering gekomen, nog steeds zes maanden rijping in een mix van Frans en Amerikaans eikenhout, maar het effect ervan is minder doordringend. Het fruit treedt nu op de voorgrond en wanneer je "roble" op het etiket zet dan verwacht ik niet anders. Bij "reserva" of "gran reserva" gaat mijn verwachting een hele andere kant op. Het alcoholpercentage dit jaar is maar liefst 14,5% maar de wijn is uitstekend in balans en is niet log geworden. Fraaie tonen van rood en zwart fruit, kers, rozenbottel, een lichte aardsheid, jammy. Een zoetje, mooi gedoseerde zuren, warme en lange afdronk. Elegante stijl, wel een mond vol, de smaakintensiteit is hoog en daar is niets mis mee. Een maaltijd erbij? Hoeft in mijn optiek niet. Zeer toegankelijke wijn zonder "over-easy" te zijn. Qua prijs zit-ie (gelukkig) ook in een wat hoger segment dan de meeste supermarktwijnen en daar hoort-ie mijns inziens ook thuis. Zelfs "in de bonus" is-ie twee keer duurder dan de gemiddelde aanschafprijs die de Nederlandse consument er kennelijk voor over heeft. Ik zeg: "meer goedkope wijnen uit het assortiment, meer duurdere kwaliteitswijnen er in!". Wellicht dat "we" op die manier de consument een beetje kunnen opvoeden. Schertsend bedoeld hoor. Iedereen moet lekker doen en laten waar hij of zij zelf zin in heeft maar af en toe zou ik zo graag lezers willen bereiken, al is het er maar één, wiens of wier ogen geopend worden en voor die duurdere wijn gaat en daarna niet meer terug kan of wil. Zo ben ik zelf ook "bekeerd" als het ware. Ik weet nog goed dat ik een wijn van twee euro van de LIDL bij mijn aanraders zette tien jaar geleden terwijl ik 'm vandaag de dag als "afknapper" beschouw. Zo kan je beleving van geur en smaak zich ontwikkelen wanneer je veel proeft, opleidingen en cursussen volgt en open staat voor nieuwe indrukken en ervaringen.