19 augustus 2020

Bock Winery Villány Ermitage 2013

Er zijn van die dagen, meestal wanneer ze wat korter worden en we voor het gevoel alweer richting de herfst gaan, dat je zin hebt in rood. Vandaag is zo'n dag. "Openen in 2020" stond er ook nog in m'n Excel-sheet bijgeschreven en dat lijkt bij de eerste snuif en de eerste slok al geheel te kloppen. Rijpe tonen van een belegen wijn. Zwoel, zwart fruit, hout, animaal, leer, kruidig, rozenbottel. Fraaie zuren, iets drogende tannines (3 uit 5), aangenaam bittertje, gemiddelde smaakintensiteit, lange afdronk, goede balans. Geur en smaak komen weer eens overeen, dat zie ik graag, ook nog licht droppig in de finale. Blind geproefd zou ik dit waarschijnlijk voor een Grand Cru Classé uit de Bordeaux hebben aangezien, oud, 1982 ofzo. Of dat laatste dan weer complimenteus is laat ik aan je eigen interpretatie over. Voor mij is het in ieder geval een bevestiging dat ik hem inderdaad niet langer had moeten bewaren. Maar gelukkig voelt het niet alsof deze wijn over de top is, nee, ik vind hem à point, precies goed. De vergelijking met Bordeaux gaat voor wat betreft de gebruikte druivenrassen helemaal mank. De blend bestaat uit merlot, pinot noir, portugieser, syrah en blaufränkisch. Heel gewaagd allemaal bij elkaar maar het pakt zeer goed uit. Alcohol is 13%, twaalf maanden rust in barriques. Ik ben blij verrast. Dit exemplaar haalde ik bij Barrels To Bottles in Rotterdam.