20 augustus 2020

La Bollina Curtis Nova DOCG Gavi 'Dada' 2018

De Italiaanse DOC Gavi bestaat sinds 1974, in 1998 is hij opgewaardeerd naar de DOCG-status. De regels zijn vrij simpel: wit en 100% cortese druiven. Eerder beschreef ik al twee wijnen van deze druif maar nog nooit van Gavi. Alcohol is 13,5%, geen hout. Goud-geel gekleurd, redelijk intens voor wit. Koud uit de koeling ruik ik vooral het klokhuis van gele appel, champignon en iets licht aards. Ik begin te vrezen voor een gevalletje "lichte kurk". Toch ga ik hem proeven. Wat ik ruik komt ook terug in de smaak aangevuld met wat tonen van citrusfruit. Al opwarmend wordt het steeds duidelijker: dit is geen "lichte kurk" meer, dit is gewoon "kurk". Als je het eenmaal proeft, kun je het niet meer ontproeven. Muf, karton, natte krant, die sporttas die je was vergeten waar al twee weken een gebruikte zwembroek in zat. Ik had twee flessen besteld en er eentje aan mijn vader gegeven voor z'n verjaardag... Nou 'Dada', ik hoop dat jouw exemplaar beter uitpakt dan dat van mij. En anders gewoon door de gootsteen gieten.