15 augustus 2020

Caves d'Esclans Sacha Lichine AOC Côtes de Provence Whispering Angel Rosé 2019

Al eerder door mij bejubeld, destijds heb ik van oogstjaar 2015 geen aanrader gemaakt vanwege de redelijk hoge prijs. Vandaag laat ik dat los. Een echt goede wijn, een aanrader in mijn optiek, mag best een stevig prijskaartje hebben. Ook oogstjaar 2019 van deze wijn is weer een snoepje. Niet letterlijk want als je snoepige rosé zoekt moet je deze niet hebben. Geen frambozen, perendrups of zuurstokken. Delicaat citrusfruit, citroen, limoen, heel licht kruidig, anijs, salmiak, floraal, meloen. Droog met een klein droppig zoetje, speekselopwekkende fijne zuren, strak, licht drogend op het tandvlees, aangenaam bittertje, smaakintensiteit 2 uit 5, lengte. Koud serveren maar daarna echt even laten opwarmen in je glas om er alles uit te halen wat er in zit. Eigenlijk wordt-ie steeds lekkerder met elke graad Celsius in de plus. Vijftien graden is ideaal. Dit jaar is gebruikt gemaakt van de druivenrassen grenache noir, cinsault, syrah, tibouren en vermentino, alcohol is 13.5%, geen hout. Bij meerdere wijnspeciaalzaken verkrijgbaar, zowel off-line als on-line. Vergelijken is raadzaam, zelf haalde ik ze bij Wine In Black vandaan voor €17,95 per fles zolang de voorraad strekt. Overigens blijft hij bij de flink pittige ajam ritja van de afhaalchinees fier overeind.