22 juli 2012

Kressmann Château La Pierriere AOC Côtes de Castillon 2000

En nu maar hopen dat het wat is of nog wat kan worden, want tegen mijn gewoonte in heb ik hiervan drie flessen tegelijk gekocht. Geen info op het etiket voor wat betreft gebruikte druivenrassen en de blendverhouding daarvan, ik hou het op de 'ususal suspects' cabernet sauvignon, merlot en cabernet franc. Alcohol is 13%. In het glas donker purperrood met een licht oranje randje, kleurintensiteit 4 uit 5. Bijzonder fruitig in de neus nog. Licht kruidig, een hint van de houtopvoeding, animaal, leer. Ook in de mond kruidig, mooie zuren, veel vers rood fruit, rode bessen, kersen, klein bittertje in de afdronk. Die is echter niet al te lang. Toch ben ik niet ontevreden. Bordeaux wijnen in het algemeen ben ik nog steeds 'aan het leren', en ik ben zeker niet negatief over dit exemplaar. De resterende twee flessen die ik nu nog heb liggen ga ik met tussenpozen van vijf jaar openen. De volgende dus in 2017 en de laatste in 2022. Eens kijken hoe deze wijn maar ook mijn eigen smaak zich ontwikkelt.

04.02.2017 Update: De tweede fles gaat vandaag open. In de neus vief, fruitig, fris, munt, salmiak, droppig. In de mond hout, rood fruit, levendige zuren, vief, elegant, licht aards in de afdronk. Prachtig geouderd, niets ingeboet aan frisheid, zelfs iets mooier en completer geworden in die extra vijf jaar. Ben benieuwd hoe hij in 2022 zal smaken.

16.05.2020 Update: Ik kan niet langer wachten. Ik heb zin in rood maar niet in teveel analyseren wat ik bij een voor mij nieuwe wijn wel zou moeten doen. Deze Kressmann 2000 heb ik al besproken dus ik hoef nu alleen maar de verschillen te benoemen. Ik schenk 'm wel in een iets kleiner glas dan dat ik normaal doe. Het hout valt nu als eerste op in de neus, het fruit is ver te zoeken. Ook in de mond is het hout dat domineert. Gelukkig is het alleen maar zuurstof dat de wijn nodig heeft. Na een uur of twee komt het rode fruit weer opzetten. De tertiaire tonen hebben nu echter nog steeds de overhand en langer bewaren is mijns inziens niet gewenst.