14 juni 2023

Cantine Leonardo da Vinci DOC Bianco dell'Empolese Vin Santo 2008

cantine-leonardo-da-vinci-vin-santo
Eindelijk weer eens een voor mij nieuwe monocépage en tegelijkertijd: "schande"! De trebbiano Toscano staat beter bekend onder de Franse benaming ugni blanc en daar worden in Frankrijk toch echt wel monocépages van gemaakt maar om de één of andere reden heeft deze er al die tijd bij mij tussendoor weten te glippen. In blends komt hij regelmatig voor en ook wordt hij veel gebruikt in versterkte dranken zoals cognac en armagnac. Gelukkig heb ik 'm nu in een Italiaanse wijn, daar waar hij oorspronkelijk ook vandaan komt. Droog gevinificeerd kan het hele saaie wijnen opleveren maar ik heb er een zoete wijn van. Schenk 'm aan het eind van een mooi diner bij een espresso met cantuccini. Zeker wanneer je een mooi geouderd exemplaar hebt zoals ik nu. De cantuccini, harde amandelkoekjes, kun je dan dopen in zowel de espresso als in deze Vin Santo, zoals de Italianen ook doen. Ik ga hem nu zonder koekjes proeven. Alcohol is 16,5%. De druiven zijn handmatig geoogst en gedroogd op matten van stro in goed geventileerde ruimtes tot aan de maand februari na de oogst. Daarna worden de gedroogde druiven uitgeperst en gevinificeerd op de traditionele wijze. De most wordt vervolgens overgeheveld in kleine eikenhouten vaten genaamd "caratelli" en daarin vergist en gerijpt voor een periode van vier jaar. Deze caratelli staan op of in zogenaamde "vinsantaia" waar extreme verschillen in temperatuur plaatsvinden dankzij de seizoenen. De trebbiano Toscana is een "witte druif" maar wanneer je deze wijn inschenkt krab je je even achter de oren. De kleur is als die van een Tawny Port. Je weet: witte wijnen worden donkerder met leeftijd terwijl rode wijnen juist lichter van kleur worden met de jaren. Hij is heel licht nevelig in het glas, donkerbruin, de kleur van cola. Intens aromatisch, "boerenjongens", krenten, basterdsuiker, rinse appelstroop, vijgen, gekonfijte abrikozen, sinaasappelzest. In de mond intens zoet en plakkerig, het suikergehalte is 77 gram per liter, hoge zuren (6,3 gram per liter), klein bittertje, hele lange afdronk. Ook de smaakintensiteit is hoog en alles wat ik ruik komt terug in de smaak. Vooral de vijgen treden op de voorgrond. Ondanks het enorme zoetgehalte is deze wijn goed in balans dankzij de aanwezige zuren. Qua wijn-spijs combinatie zit ik eerder aan iets contrasterends te denken, geen zoet maar hartig. Diverse blauwschimmelkazen bijvoorbeeld. Deze zoete wijn is online te bestellen of verkrijgbaar via de wijnspeciaalzaak.