09 juni 2023

#WorldVerdejoDay Palacio de Bornos DO Rueda Verdejo 2022

palacio-de-bornos-rueda-verdejo
De tweede vrijdag in juni is #worldverdejoday of #verdejoday. Een ode aan deze druif, ik heb mezelf voorzien van een voor mij bekend exemplaar. Oogstjaar 2018 hiervan kwam toen ik hem proefde in 2020 bij mijn aanraders. Eens kijken of dat met 2022 ook gaat lukken. Het valt me overigens op dat naast de standaard Chardonnay en Sauvignon Blanc ook de Verdejo een mooie en vaste stek in de Horeca heeft kunnen veroveren. Wat mij betreft terecht alhoewel ik persoonlijk nog wel wat meer monocépages daaraan zou willen toevoegen. Maar ik begrijp dat er soms keuzes gemaakt moeten worden. Ik hou wel van Verdejo. Dat is eigenlijk tijdens een wijntrip naar Spanje ontstaan waar een Verdejo gepaard ging met een Queso de Dehesa Reserva, een harde kaas van schapenmelk. Een perfecte match. Voor een verjaardagsfeestje dit jaar moest ik witte wijn inslaan en herinnerde me de Verdejo van Palacio de Bornos, die ging het worden. Alcohol is 12,5%, geen hout. Licht strogeel tot goudgeel in het glas, helder. In de mond een miniem tinteltje rond de tong, heel droog, fraaie zuren, strak, licht drogend op de tanden, speekselopwekkend, middellange afdronk. Licht aromatisch, citroen, maïs, zonnebloem. Medium smaakintensiteit en -concentratie, citroen, limoen, maïs, zonnebloem, licht ziltig. Hij valt me vergeleken met oogstjaar 2018 wat tegen. Hij houdt zich wat op de vlakte, is niet zo uitgesproken, al opwarmend in het glas wordt hij beter op smaak maar gaan de bitters iets meer naar de voorgrond. Geen aanrader dit keer. Wellicht dat ik hem een jaartje extra in m'n kelder moet laten liggen. Deze wijn is verkrijgbaar bij Wijnkoperij Okhuysen.