06 juni 2023

Trimbach AOC Alsace Pinot Noir Réserve 2018

trimbach-alsace-pinot-noir-reserve
Uit de AOC Alsace, oftewel de Elzas, ga ik even twee wijnen achter elkaar proeven van de druif pinot noir. Dit om mijn referentiekader weer meer op scherp te zetten in de hoop dat ik dit type wijn er bij een blindproeverij makkelijker uit zal weten te halen. In m'n vorige post beschreef ik namelijk ook een Pinot Noir, uit de Dordogne, dus de Sud Ouest van Frankrijk, maar de druiven kwamen uit de Elzas. Het terroir daar is zo verschillend ten opzichte van dat van de Bourgogne, algemeen gesproken, dat ik meende het verschil wel te kunnen proeven. En ik moet zeggen, om even vooruit te lopen op de proefnotitie hieronder: ik proef nu ook weer een typische Alsace Pinot Noir. In m'n glas zit oogstjaar 2018 van het oude en beroemde wijnhuis Trimbach. Een réserve, dus ietsje hoger in de alcohol, die op 13,5% zit en volgens de specificaties heeft er geen houtrijping plaatsgevonden. Toch proef ik weer iets van kreupelhout en iets rokerigs, net als bij die vorige. In het glas helder, scharlakenrood, intensiteit 1 uit 5 voor rood. Dat is zoals het hoort te zijn. Gematigd aromatisch, bloedsinaasappel, kreupelhout, aardbei, zure kersen, licht floraal. Ook weer heel typerend. Zeer zacht in de mond, nauwelijks tannines, droog, hoge zuren, mini-bittertje, warme en lange afdronk. Hele intense smaak, aardbei, zure kersen, bloedsinaasappel, rode grapefruit, kreupelhout. Zeer goed in balans, enorm hoge doordrinkfactor, prachtige spanning. Pinot Noir op z'n best. Heel anders dan die uit Bourgogne, niet beter, niet slechter, anders. Ik hoop dat ik hier iets typisch Elzassers heb geproefd want dit heeft mijns inziens zeker zijn eigen stijl. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.