10 juni 2023

Albert Heijn Huiswijn WO Western Cape Droë Rooi

albert-heijn-huiswijn-droe-rooi
Geen oogstjaarvermelding op de etiketten en een lotnummer waar ik geen wijs uit word. Een literfles rood uit Zuid-Afrika van de Appie. Niet zelf gekocht, de laatste fles die ik van m'n buurman heb gekregen omdat-ie aan het opruimen was. De vorigen waren over de top of geoxideerd maar omdat het nu om rode wijn gaat zou het zomaar kunnen dat deze nog te hachelen is. Geen idee welke druiven er in verwerkt zijn, als ik moet gokken zou het een combinatie van pinotage en cinsault kunnen zijn, wellicht nog wat anders erbij. Alcohol is 13,5% en wanneer ik "soepel en zacht" op het etiket lees ga ik er maar even vanuit dat er geen houtopvoeding heeft plaatsgehad. In het glas helder, Ferrari-rood, intensiteit 2 uit 5. Gematigde geurintensiteit, tertiaire tonen, leer, grafiet, rokerig, na het walsen met het glas komt er fruit bij, rode bessen, kersen, bramen, pruimen. Het aroma stemt me hoopvol. In de mond droog, hoge zuren, iets drogende tannines (2 uit 5), tikje alcoholisch, warm, lange afdronk. Best een intense smaak, grafiet, rode bessen, rokerig, kersen, ik wil de term eigenlijk niet bezigen maar toch ook iets van verbrand rubber. Dat laatste zou duiden op pinotage van hoge opbrengst. Pinotage in kwaliteitswijn heeft die "eigenschap" niet. Het is momenteel zomers warm in Nederland en dit weekend wordt het zelfs tropisch warm. Ik ga de fles maar even in de koeling opbergen, wellicht dat ik het warme en alcoholische daarmee iets kan matigen. Op zich is deze wijn nog helemaal niet zo verkeerd, mits teruggekoeld, typisch Zuid-Afrikaans ook nog. Droog, soepel en zacht dekt de lading.