26 juni 2023

Château Thivin AOC Côte de Brouilly 'Les Sept Vignes' 2019

chateau-thivin-cote-de-brouilly-les-sept-vignes
Zomerse tot tropische temperaturen in Nederland, eigenlijk heb ik helemaal geen zin in rood! Driekwart van m'n huidige voorraad bestaat echter uit rode wijn dus voor een betere balans daarin moet ik even door de zure appel heen bijten. Dan kies ik nu gewoon voor een rode wijn waarbij koeling eigenlijk verplicht is: een Cru du Beaujolais van de druif gamay. Een paar uurtjes in de koelkast en deze wijn in het bijzonder zal er veel beter door gaan smaken. Zes maanden houtrijping in grote foeders, alcohol is 13,5%. Helder in het glas, scharlakenrood van kleur, intensiteit 1 uit 5. Neus d'r in en... kurk. Shit! Ik had me zo op deze wijn verheugd. Een half jaar geleden gekocht en geen bonnetje bewaard. Toch wil ik deze wijn proeven dus ik ging naar de winkel waar ik hem had gekocht. Daar hadden ze welgeteld nog maar één exemplaar, gelukkig uit hetzelfde oogstjaar. Ik wilde afrekenen en zei nog tussen neus en lippen door: "ik hoop dat-ie beter is dan de vorige want die had kurk". Geheel onverwacht kreeg ik de fles gratis van ze mee in ruil voor een foto van het lotnummer van de oude fles. Dat is nog eens service! Ik weet wel dat winkels dat doen maar meestal moet je dan de oude fles, liefst nog met inhoud meenemen. Lastig voor me en ik had sowieso niet de illusie dat ik na een half jaar nog verhaal kon gaan halen zonder bonnetje. De winkel in kwestie is een kaaswinkel in het prachtige centrum van het o, zo mooie IJsselstein genaamd "Kaasie Kaasie" en hun wijnen betrekken ze van de Wijnkring (Verbunt Verlinden). Terug naar de wijn die ik nu gelukkig goed kan bespreken. Het zou anders een kort blogje zijn geworden. Lekker boers op de stille spiegel, na walsen met het glas komt het fruit naar voren, zondoorstoofd zwart fruit vooral. In de mond zalvend zacht, droog, afgeronde en rijpe tannines (1 uit 5), fraaie zuren, klein bittertje, sappig, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, zongedroogd zwart fruit, pruim, kers, braam, beetje leer, boers, lange afdronk. Echt weer zo'n klassieke en stevige Beaujolais van Château Thivin zoals zij dat zo goed kunnen! Ik ben blij dat ik de moeite heb genomen om weer terug naar de winkel te gaan want ik had deze wijn van dit oogstjaar niet willen missen. Ik maak er een aanrader van en van mij mogen jullie allemaal naar Kaasie Kaasie te IJsselstein komen om 'm daar te kopen. Bel wel even van tevoren of ze voorraad hebben want ik denk dat ik de laatste 2019 mee had genomen. Op hun site staat namelijk oogstjaar 2021 al vermeld.