03 juni 2023

Les Gaules de Bois Vin de France Pinot Night 2020

les-gaules-de-bois-pinot-night
Vincent en Romuald van Les Gaules de Bois uit Pomport (Dordogne) zijn verantwoordelijk voor het maken van deze wijn. Als ik het achteretiket moet geloven komen de biodynamisch geteelde pinot noir druiven echter van Domaine de l'Envol, dat is dan weer helemaal in de Elzas gelegen. Logisch dat deze vin naturel dan ook niet onder een bepaalde AOC valt maar geklasseerd wordt als Vin de France. Alcohol is 12,5%, geen vermelding van houtrijping. Het jaartal staat niet als zodanig vermeld op het etiket voorop, achterop staat een bestelcode waarin het jaartal 2021 is verwerkt maar dat gaat mijns inziens dan om het jaar dat deze wijn in het assortiment te verkrijgen was. Waarom denk ik dat? Omdat het jaartal 2020 op de kurk vermeld staat die uit de flessenhals komt. Via een bericht krijg ik inderdaad bevestiging dat het om jaargang 2020 gaat. Voor wat betreft een eventuele houtrijping moet ik maar even gaan proeven. In het glas licht nevelig, dieprood tot magenta van kleur, intensiteit 2 uit 5. Behoorlijk aromatisch, bloedsinaasappel, zure kersen, rode grapefruit, rabarber, kreupelhout, bosaardbeien. Een prachtig zalvend zacht mondgevoel, miniem droppig zoetje, mooi gedoseerde zuren, iets op de tanden drogende tannines (2 uit 5), klein bittertje, lange afdronk. Intense smaak, hoge concentratie, zo ontzettend verschillend van een rode Bourgogne. Het is dat ik weet dat de druiven uit de Elzas komen maar volgens mij proef ik het ook. Om dat te kunnen staven zal ik hierna twee Pinot Noir's uit de Elzas gaan bespreken. Als ik dan toch bezig ben. Terug naar de wijn van vandaag. Het lijkt er op alsof er toch houtrijping heeft plaatsgevonden. Maar ook hier krijg ik weer bericht dat rijping in eivormig kunststof heeft plaatsgevonden. Dank voor de updates Tim! Droppig, kersen, aardbei, rode appel, licht kruidig, bloedsinaasappel, een lichte rokerige toets in de finale. Afgaand op het aroma had ik meer zuur en bitter fruit verwacht maar het blijkt allemaal redelijk neutraal tot licht zoet uit te pakken. Dat het dan ook nog een vin naturel én een biodynamische wijn is, geeft voor mij de doorslag om er een aanrader van te maken. Het belangrijkste argument daarvoor is echter dat ik 'm superlekker vind! Zacht, vol, spannend en een hoge doordrinkfactor. Dit exemplaar kocht ik in 2022 op vakantie in de Dordogne op de markt in Monpazier bij Tim van Trois Mets et Vins. Ik weet niet of hij 'm nog heeft maar mocht je in de buurt zijn, koop deze Pinot Night. Hij zal je niet teleurstellen.